jueves, 2 de mayo de 2013

Art digital


Art digital i els seus variants

Treball 3º trimestre socials.

Índex

1. Art del nous mitjans.

2. Art digital.
2.1. Speed painting.
3.  Fotografia i imatge digital.
4. Avantatges.
5. Desavantatges.
6. Tipus de càmeres.
6.1. Càmeres digitals compactes.
6.2. Càmeres compactes avançades.
6.3. càmeres rèflex digital.
6.3.1. Història.
7. Escultura digital.
8. Disseny assistit per ordinador.
8.1. Elements del sistemes CAD.
9. Interactivitat.
10. Net Art.
11. Art generatiu.
12. Artistes.

Art dels nous mitjans

Art dels nous mitjans (en anglès new media art) fa referència a l'art creat a partir de les noves tecnologies. Sovint s'utilitzen indistintament com a sinònims de l'art dels nous mitjans categoritzacions precedents com a art digital, art electrònic, art multimèdia i art interactiu. Amb "art dels nous mitjans" ens referim a obres que se serveixen de les tecnologies dels mitjans de comunicació emergents i exploren les possibilitats culturals, polítiques i estètiques dels mateixos. Abasta un conjunt bastant ampli de manifestacions artístiques: videoart, art de transmissió, instal · lacions multimèdia, art interactiu, net.art, fotomuntatge digital, realitat virtual, mediaperformances, cinema expandit, experimental, intel · ligència artificial i telepresència, entre altres, és a dir, aquelles que utilitzen el suport audiovisual electrònic o digital en el procés de producció o exhibició. Internet és un recurs clau per als artistes d'aquest corrent, així com el vídeo i els jocs d'ordinador, les càmeres de seguretat, la telefonia sense fils, els miniordinadors portàtils i els sistemes de navegació GPS. Els autors, en emprar aquestes tecnologies amb una intenció crítica o experimental, les redefineixen com mitjans artístics.


art digital


Sent l'art digital producte de la tecnologia informàtica, es dóna la temptació de distingir l'art tradicional del digital assenyalant que aquest és tecnològic, i la resta no. La tecnologia consisteix bàsicament en un instrument o procediment que possibilita una creació, i en aquest sentit no hi ha diferència entre un pinzell i una paleta gràfica, però és comú trobar classificacions d'art digital basades en el suport usat: net.art, CD-Rom -art, videoart, instal · lacions interactives i els seus híbrids, que solen etiquetar com «art multimèdia»
La fotografia va separar el moment de la captació o construcció de la imatge del procés de manipulació o transformació dels elements materials de l'obra, procés accentuat posteriorment amb l'aparició del cinema, que incorporava una nova dimensió espai-temporal intangible, que ja no es troba en el suport material (la pel · lícula impressionada) sinó en el moment de la projecció. La televisió va poder posteriorment prescindir fins i tot d'aquest suport material i el procés va culminar, provisionalment, en les tècniques de simulació i representació digital. Tanmateix, la creació d'imatges de síntesi segueix el procés creatiu de qualsevol art plàstica, en crear imatges a partir de models que sorgeixen de la imaginació dels seus creadors.


Speed ​​painting


Speed ​​painting en l'art digital s'anomena a l'acció de crear en una interacció directa amb el programari que s'aplica a un suport virtual (en el cas de pintura seria llenç o una imatge), minorant temps directes en una intervenció de manera digital, és a dir, s'afanya els processos que per relació entenem en el terme de la pintura tradicional, així com el dibuix i altres arts en què l'ordinador minora els temps de creació i desenvolupament gràcies a un procés digital.



Fotografia i imatge digital

La fotografia digital consisteix en l'obtenció d'imatges mitjançant una càmera fosca, de forma semblant a la Fotografia química. No obstant això, així com en aquesta última les imatges queden gravades sobre una pel · lícula fotosensible i es revelen posteriorment mitjançant un procés químic, en la fotografia digital les imatges són capturades per un sensor electrònic que disposa de múltiples unitats fotosensibles, les quals aprofiten l'efecte fotoelèctric per convertir la llum en un senyal elèctric, que és digitalitzada i emmagatzemada en una memòria.
Des de finals del segle XX les tecnologies de la imatge han conegut una transformació tan radical com els canvis que es van donar després dels debats fotogràfics de finals de la dècada de 1920 i principis de la de 1930,o pel pop entre les dècades de 1950 i 1960. Si és entesa com un missatge sense codi, una plasmació directa de la realitat, a contemplar-la com una cosa travessat per complicats codis de diversos tipus, matisant la seva presumpta referencialitat i revisant els seus possibles aplicacions en art. Amb la manipulació digital, sigui d'imatges preses amb una càmera digital o per la digitalització d'imatges o negatius fotogràfics escanejats, s'ajusten les proporcions, es corregeix la perspectiva i es canvia el color, sintetitzant imatges noves. El muntatge, que abans s'evidenciava, es torna ocult, intrínsec a la imatge mateixa.  


Avantatges

L'avantatge d'aquest sistema respecte a la fotografia química és que permet disposar de les imatges gravades a l'instant, sense necessitat de portar la pel · lícula al laboratori i revelar els negatius per poder veure les imatges, aquest avantatge en la rapidesa en la disponibilitat de la imatge permet que el fotògraf faci els canvis en el moment i realitzi les correccions que consideri pertinents de forma immediata, facilitant així aconseguir la imatge que es desitja.

Transformacions en la creació de fotografies digitals
Les càmeres digitals professionals tenen l'opció de personalitzar diferents tipus d'usuari, permetent ajustar característiques importants de la imatge com la saturació, el contrast, la nitidesa i el to de color. A més permeten un maneig personalitzat del balanç del blancs, la qual cosa pot variar notablement la gamma cromàtica i també permeten capturar imatges en blanc i negre, sèpia, amb filtres, etc. El control fàcil i ràpid de la sensibilitat ISO ajuda a resoldre els problemes de manca o excés de llum.
Les càmeres digitals afavoreixen l'altra una major producció de fotografies, mentre el límit del cost i la quantitat de fotogrames de les pel · lícules desapareix, quedant reduït al poc conegut dada de la vida útil de l'obturador digital.

Desavantatges.

Preu
Un altre desavantatge de les càmeres digitals és el cost més elevat d'aquestes, comparat amb les màquines convencionals, encara que dia a dia aquesta bretxa s'escurça.
Un desavantatge de les càmeres rèflex digitals DSLR (Reflex digitals de únic objectiu) és que són més delicades que les rèflex de pel · lícula, ja que el sensor que digitalitza la imatge és molt fràgil i pot ratllar-se o deteriorar-se amb facilitat, a més aquest sol embrutar amb freqüència durant el canvi d'objectius, de manera que es fa necessari un delicat procés de neteja periòdicament. En el cas de la pel · lícula química, la possibilitat de l'aparició de pols es veu disminuïda pel fet que la superfície sensible es canvia contínuament, desplaçant qualsevol possible rastre de brutícia.


Tipus de càmeres

Igual que en la fotografia clàssica, existeixen molt diversos tipus de càmeres digitals, ja siguin de mida de butxaca, mitjanes o per a ús avançat o professional, amb òptiques més o menys completes, i amb sistemes més o menys sofisticats. Una característica peculiar de les càmeres digitals és, però, la resolució. També en la fotografia clàssica es parla de resolució, però en aquest cas depèn del tipus de pel · lícula que s'usa, ja que és la grandària dels grans fotosensibles i la dimensió física de la pel · lícula el que determina la resolució independentment de la càmera.

Càmeres digitals compactes

Es caracteritzen per tenir una gran facilitat d'ús, grandària bastant reduït (la majoria similars a un telèfon mòbil) i operació simplificada; aquest disseny limita les capacitats creatives de capturar imatges, limitant-se a l'ús aficionat. Per les característiques òptiques i electròniques (sensor reduït, objectius amb poca lluminositat), presenten gairebé sempre una profunditat de camp bastant àmplia. Això permet que diversos objectes estiguin enfocats a la vegada, la qual cosa facilita l'ús, encara que és també una de les raons per les quals els fotògrafs avançats troben les imatges preses per aquestes càmeres planes o artificials. Aquestes càmeres són ideals per prendre paisatges i ús ocasional. Freqüentment guarden els arxius d'imatge en format JPEG, tenen un rang dinàmic limitat i moltes d'elles apliquen reducció de soroll a les imatges, fins i tot en la sensibilitat més baixa disponible.


Càmeres compactes avançades (o de zoom llarg)

Aquestes càmeres permeten un major control de les preses i tenen més qualitat i prestacions. Físicament, tenen una mida més gran, més comandaments i botons i una empunyadura més gran, de manera que s'assemblen a les càmeres rèflex, i comparteixen algunes de les seves funcions. Generalment tenen zoom òptic llarg (d'aquí el seu nom) que assegura una major capacitat creativa. Algunes vegades són comercialitzades com i confoses amb càmeres SLR digitals (dSLR) ja que els cossos de càmera s'assemblen entre si. En alguns models, poden afegir convertidors de rosca per millorar l'abast o la cobertura angular, poden prendre vídeo, gravar àudio i la composició de l'escena es fa en la pantalla de cristall líquid o en un visor electrònic.


Càmeres rèflex digitals

Les càmeres rèflex digitals són l'equivalent a les càmeres de pel · lícula química. Estan orientades al sector del fotoperiodisme, a la fotografia artística i altres usos avançats / professionals, pel fet que les seves característiques de resposta i qualitat d'imatge són-en general-superiors a les de les càmeres compactes. Respecte a les càmeres compactes, tenen un sensor de majors dimensions, la qual cosa equival a una major relació senyal / soroll que es tradueix en una millor qualitat d'imatge.

Història

La primera càmera digital va ser desenvolupada per Kodak, que va encarregar a Steve Sasson la construcció d'una el 12 desembre de 1975. Aquesta tenia la mida d'una torradora i una qualitat equivalent a 0.01 Megapíxeles. Necessitava 23 segons per guardar una fotografia en blanc i negre en una cinta de casset i el mateix nombre en recuperar-la.


Escultura digital

Fins fa poc l'espai virtual estava separat del reial pel monitor d'un ordinador. Els escultors digitals utilitzen l'espai virtual com a lloc de creació, utilitzant programari de modelatge en 3D, però també poden traslladar les seves obres a l'espai físic mitjançant màquines de prototipat ràpid (PR), control numèric per computadora (CNC en les seves sigles angleses), sistemes de sinterització làser, impressores de raig de tinta que polvoritzen adhesiu o altres habituals en els laboratoris de disseny industrial o enginyeria, una mena d'impressores en tres dimensions que tradueixen els objectes virtuals que l'escultor digital crea el món físic en diferents materials, com plàstics policarbonados, resines plàstiques i metalls.
Tant els equips de prototipat com el programari de modelatge i els ordinadors que han patit un procés d'abaratiment; existeixen aplicacions gratuïtes de modelatge, com Wings 3D, i les institucions educatives i els estudiants poden disposar per poc preu de programari de gràfics 3D potents, com Maya i 3D Studio Max. Les màquines d'escultura digital estan cada vegada més presents en empreses de disseny, agències de serveis i estudis d'escultura, màquines de PR s'usen en clíniques dentals per realitzar pròtesis personalitzades i molts despatxos d'arquitectura compten amb instal · lacions pròpies per a la projecció de models. També els conservadors d'art utilitzen PR per realitzar facsímils d'escultures.


Disseny assistit per ordinador.


El disseny assistit per ordinador, més conegut per les seves sigles angleses CAD (computer-aided design), és l'ús d'un ampli rang d'eines computacionals que assisteixen a enginyers, arquitectes i altres professionals del disseny en les seves respectives activitats. El CAD és també utilitzat en el marc de processos de administració del cicle de vida de productes (en anglès product lifecycle management).
També es pot arribar a trobar denotat amb les sigles CADD (computer-aided design and drafting), que signifiquen «dibuix i disseny assistit per ordinador».
Aquestes eines es poden dividir bàsicament en programes de dibuix en dues dimensions (2D) i modeladores en tres dimensions (3D). Les eines de dibuix en 2D es basen en entitats geomètriques vectorials com punts, línies, arcs i polígons, amb les quals es pot operar a través d'una interfície gràfica. Els modeladors en 3D afegeixen superfícies i sòlids.
L'usuari pot associar a cada entitat una sèrie de propietats com color, usuari, capa, estil de línia, nom, definició geomètrica, etc., Que permeten manejar la informació de forma lògica.
El disseny assistit per ordinador, més conegut per les seves sigles angleses CAD (computer-aided design), és l'ús d'un ampli rang d'eines computacionals que assisteixen a enginyers, arquitectes i altres professionals del disseny en les seves respectives activitats. El CAD és també utilitzat en el marc de processos de administració del cicle de vida de productes (en anglès product lifecycle management).
També es pot arribar a trobar denotat amb les sigles CADD (computer-aided design and drafting), que signifiquen «dibuix i disseny assistit per ordinador».
Aquestes eines es poden dividir bàsicament en programes de dibuix en dues dimensions (2D) i modeladores en tres dimensions (3D). Les eines de dibuix en 2D es basen en entitats geomètriques vectorials com punts, línies, arcs i polígons, amb les quals es pot operar a través d'una interfície gràfica. Els modeladors en 3D afegeixen superfícies i sòlids.
L'usuari pot associar a cada entitat una sèrie de propietats com color, usuari, capa, estil de línia, nom, definició geomètrica, etc., Que permeten manejar la informació de forma lògica.


Elements dels sistemes CAD


El procés de disseny en CAD consisteix en quatre etapes:

1.Modelado geomètric. Es descriu com a forma matemàtica o analítica a un objecte físic, el dissenyador construeix el seu model geomètric emetent ordres que creen o perfeccionen línies, superfícies, cossos, dimensions i text, que donen a origen a una representació exacta i completa en dues o tres dimensions.

2.Anàlisi i optimització del disseny. Després d'haver determinat les propietats geomètriques, se sotmet a una anàlisi enginyeril on podem analitzar les propietats físiques del model (esforços, deformacions, deflexions, vibracions).

3.Revisión i avaluació del disseny. En aquesta etapa important es comprova si hi ha alguna interferència entre els diversos components, en útil per evitar problemes en l'acoblament i l'ús de la peça.

4.Documentación i dibuix (drafting). Finalment, en aquesta etapa es realitzen plans de detall i de treball.

Interactivitat

Pot distingir entre les obres digitals concebudes per ser reproduïdes en suports materials convencionals (impressió en diferents suports, reproducció de volums creats per ordinador) i les que són difoses per mitjans electrònics, entre les quals es poden diferenciar al seu torn les obres d'estructura tancada i les interactives, que reclamen la participació activa dels espectadors.
L'obra d'art interactiva és una font d'accions potencials, un univers de possibilitats obert a la intervenció de l'observador. De la matèria i la forma de l'obra artística tradicional es passa al projecte i al trajecte que discorren en una estructura espai temporal, entroncant en certa manera amb formes de l'art escènic.

Net art

Des que el 1995 l'artista eslovè Vuk Cosic inventés el terme a partir d'un missatge il · legible que va rebre en el seu correu electrònic, el net.art fa referència a les obres creades per a internet i que tenen a la xarxa com a tema, explotant i explorant la especificitat del medi, el seu potencial de crear continguts a partir d'estructures complexes que enllacen imatges, textos i sons i la seva capacitat de comunicació i interacció amb l'usuari.
El net.art, a causa del mitjà de difusió del mateix, és una mostra d'una altra característica de l'art digital, la democratització de l'art, cosa que ja recollien els membres del moviment artísticoFluxus en les dècades de 1960 i 1970, quan Joseph Beuys va fer famós la dita que «tots som artistes» o Wolf Vostell amb la dita «art és vida, vida és art» al 1961.

Art generatiu

L'art generatiu és una metodologia d'art digital que ofereix la possibilitat de generar l'obra íntegrament per mitjans informàtics a partir d'uns paràmetres variables establerts per l'artista. El component digital, generalment un ordinador, fa càlculs per crear per exemple una imatge o un so combinant els paràmetres programats per l'autor amb un component d'aleatorietat. És utilitzada, per exemple, en música electrònica, art fractal i la literatura cut-up.




Artistes:

Hi ha moltíssims artistes dedicats a aquest art, només uns pocs es poden considerar autèntics mestres.
Alguns importants són levys, Joseph Beuys, Wolf Vostell ... ---->

No hay comentarios:

Publicar un comentario